Wednesday, May 19, 2010

aku bangga aku org malaysia







assalamuaikum semua...
sari berita penting
hehehhehehe

tadi first kelas pengajian am ertikata pendidikan malaysia.
aku suka kelas ni sbb aku suka sejarah,sbb aku suka isu2 semasa tentang politik dan yang pentiing sbb aku ORANG MALAYSIA


mampus lah korang nak cakap aku skema keh.nerd ke blabla.tp aku tetap suka pempuan..
hahhahah
dalam kelas aku kotahu lah aku punyer kelas berbilang kaum malayu ada,cina ada,india ada,...
bila lect tanya suka malaysia ke tak

ramai yang diam ada yang cakap suka,aku sudah tentu suka

yang menjadi isu ialah si budak yang kata tak suka malaysia..ada budak melayu pun ada sekor ang kata tak suka
malaysia.watepark??ko kerek giler apa keh??apa tak best ke duk melaysia??
heaven sangat ke ka luar tuh?
apa best sangat??apa ko duk kat luar ko p.k ko bebas?leh buat apa je?
common lah ko ambil kos fesyen designer,ko punyer work lah mcm celaka
ada ati nak fly..huhuhuh apa ingat kat sna org nak ambil sangt ke ko??
blah lah..balik2 makan jgk mkan malaysia.stakat cakap b.i,makan spageti ada ku kecoh??
aku bangga aku nye negara..

dan apling aku sedih ialah..budak melayu yang rata2 kompen memang org malaysia tetap lah,bila lect bg peta malaysia bagi nama negeri dan ibu negeri
perrghh!!tak leh jawab,aku hafal benda i masa aku darjah 4 time tu kajian tempatan.
aduhai.duk malaysia pun taknall

aku harap kawan2 aku ni sedar lah.
malaysia tempat korang di lahirkan.
aku suka malaysia walaupun ada banyak yang kurang,kelemahan
tp dia tetap negara aku..

dan aku tak lupa jgk
aku bangga aku ank kelate..
aku asal kelate...
love malaysia ,love klate come sokmo













mdfjwajdsf

10 comments:

  1. ye saye juge bangge jadik anak Malaysia~~
    Malaysia boley~~~

    ReplyDelete
  2. bagus2..sama2 lah kita berbangga menjadi anak2 malaysia...

    ReplyDelete
  3. Hi Amin. Aishah ni. Aku rasa kau cakap pasal aku kan? :) Hmm, tak apa la. Kalau kau rasa nak menilai aku tanpa mengenal dan memahami mengapa aku tak suka Malaysia... Aku nak buat macam mana? Tapi, aku tak sangka lah kau kritik hebat aku sepertimana kau kritik aku di atas. Aku agak terasa dan juga sedih dengan perkataan, ayat serta terma yang kau gunakan seperti "sekor", "ko ambil kos fesyen designer,ko punyer work lah mcm celaka
    ada ati nak fly", "apa ingat kat sna org nak ambil sangt ke ko??"... aku minta maaf kalau kau merasakn aku "kerek" tapi aku ada hak bukan? Di mana kebebasan bersuara aku? Aku sedar, seni aku tak sehebat kau, aku tahu tu. Tapi, biarlah aku menjelaskan mengapa aku kurang suka Malaysia.

    Bukannya aku tak suka Malaysia, tetapi, aku benci dan muak dengan sikap dan juga mentaliti penduduk Malaysia. Contohnya, diskriminasi perkauman. Sehingga kini, tengok la kat mana2. Okay, kau tak perlu pergi jauh. Kau tengok kat kolej kita je. Aku tak perlu ulas panjang pasal hal ni. Dan aku juga tak suka sistem kuota negara ni. Aku rasa sangat tak adil.

    Kalau kau nak bandingkan Malaysia dengan Singapura, ketara sangat kekurangan Malaysia. Kebanyakkan penduduk Malaysia mempunyai mentaliti penduduk negara dunia ketiga. Dan percaya cakap aku, benda ini tidak akan berubah sehingga kerajaan, juga pemimpin kita berubah. Alhamdulillah, perubahan masih dalam proses.

    Benar, Malaysia lebih bagus daripada sesetengah negara dalam dunia ni. Tapi, aku rasa insyaallah, Malaysia boleh lebih maju ke hadapan, dan sehingga penduduk Malaysia sudah kehilangan sikap serta tabiat buruk ini, pada hari itu jugalah aku akan kata aku suka Malaysia.

    Okay, sampai sini je lah aku tulis. Aku tak minta kau delete post ni. Tapi aku nak kau bersikap adil dan terbitkan comment aku. Jangan delete okay? Kalau nak menilai cerita, kena la dari dua dua belah pihak.

    ReplyDelete
  4. salam..sebb jengok blog aku...
    kalu ko terasa minta maap lah..
    mungkin aku punye ayat memang agak kasar untuk di dengari...bila ko kata hak kebesan ko untuk bersuara..aku tak kisah.ni pun salah stu hak kebesan aku untuk bersuara....apa yang kita bersuara tak semua org terima dan tak semua tolak..so sama mcm aku ko pun tak suka hak bersuara aku...aku tak kisah sbb semua org boleh bersuara....

    apa yang diskriminasi??
    ko maksud kan perkauman??hahaha..tak perlu nak di bangkit pasal ni...bg aku benda ni tak leh nak di sekat..semaju mana negara sikat perkauman tetap ada...cuma beza mcm mana kita atasi..mcm aku aku tidak kisah kawan dgn sapa2.cina melayu india.asal kan dia org tak buat taik dgn aku....semaju u.s pun kulit itam di tindas..benda mmenag berlaku..benda ni perlu di mengambil masa yang lama untuk hilang sifat ni..bukan untuk satu kaum sahaja..
    jika ko kata singa pore lebih best ..ko kena tgk dr segibesr mana negra tuh..malaysia terlalu besr..kaum majaoriti melayu dan singa pore mejoriti cina...jika ko nak salh kan malaysia silap...ko kena tgk bangsa cina dan melau ni mcm mana perangai dia...ko nak ubah malaysia...ko kena ubah sikat malyu tuh dulu...ko tgk org cina belajar dgn org malayu mana kuat ponteng??mana yang siap kerja??

    aku agak sakit hati bila ko ckp yang ko tak suak malaysia...ko org malyu ko keana tunjuk sifat ko suka kan malaysia.bila org melayu sendiri tak suka malaysia no wnder lah bangsa lain tak suka...malaysia yang bersikat buruk tuh apa??aku rasa malaysia ya ng ko cakp tuh lebih ke org malayu..so ko sendiri kena ubah diri ko...

    ReplyDelete
  5. semangat ye anda.
    bagus bagus

    hidup perak
    kejor yob kejor

    ReplyDelete
  6. Salam dibalas. Baiklah, ya, aku tahu kau bukan seorang rakyat yang mendeskriminasikan kaum, dan aku memahami kebebasan kau untuk bersuara, tapi apa yang aku tak suka tentang hal itu adalah bahawa kau menyerang aku berdasarkan kekurangan peribadi aku, dan juga aku dapat melihat bahawa kau amat benci pada aku dengan intensitas melalui kata-kata kau. Jika kau dapat melihat dari komentar aku, aku membuat satu point untuk bertindak profesional dan tidak menyerang kau secara peribadi.

    *Aku juga agak hairan mengapa aku disoalkan dan dikritik apabila aku hanya menyatakan bahawa aku tidak suka Malaysia. Tamat. Aku tidak ulas panjang panjang tentangnya. Tetapi ada lagi teman sekelas kita yang jauh lebih kuat suaranya daripada aku yang hanya berkata, "No, I don't like Malaysia". Hmmm... Food for thought.*

    Berdasarkan hujah kau "semaju u.s pun kulit itam di tindas..benda mmenag berlaku..benda ni perlu mengambil masa yang lama untuk hilang sifat ni..bukan untuk satu kaum sahaja.." aku setuju. Memang benar, dan benda ini tidak boleh dinafikan. Dan aku juga tak pernah mengatakan aku sukakan sangat negara-negara di luar sana sehingga mahu berpindah sana kepada kau, bukan? Ya, dan aku juga setuju dengan kau bila kau mengatakan Cina lebih rajin berbanding Melayu.

    Jika kau setuju bila aku mengatakan Singapura, negara yang lebih kecil dari Malaysia dan penduduk majoritinya Cina.. Kau maksudkan kaum majoriti negara Malaysia tak ada kemampuan untuk bersaing? Kenapa kaum Cina lebih rajin dari kaum Melayu? Mungkin sebab melayu telah terlalu biasa dengan hak hak istimewa bumiputera mereka dan juga mereka tahu kerajaan akan tetap menolong mereka jika dalam kesusahan...? Walaupun dengan hak hak istimewa yang telah diberikan kepada melayu tetapi mereka masih tidak mampu bersaing. Manakala kaum kaum minoriti ini harus bekerja lebih keras kerana, more often than not, kerajaan akan menyisih mereka. Namun, ini hanyalah teori yang logik dan rasional.

    Singapura juga negara yang kecil dan maju. Bagaimana negara kecil itu lebih maju daripada Malaysia? Jika kau ingin mengatakan Singapura itu kecil, senang nak membangun.. Tak perlu fikir nak kena cover tanah tanah luas... Tapi bandingkan dengan Malaysia yang terdapat pelbagai jenis hasil hasil bumi, tanah yang besar maka peluang untuk meneroka lebih besar, tenaga pekerja juga lebih ramai... Pelik bukan?

    Ya, aku manusia juga, dan aku sedang memperbaiki diri aku sendiri tetapi kalau kau kata aku Melayu aku kena suka Malaysia, itu hak aku untuk menyukainya atau tidak. Tak ada sesiapa boleh paksa aku. Aku hanya memberi pendapat aku untuk memajukan negara ini (constructive criticsm). Aku tidak pernah mengatakan aku ini sempurna dari segi luaran malahan dalaman. Tetapi aku tahu aku bukan seorang yang deskriminasikan perkauman. Aku tahu itu benar, dan aku juga sedang memperbaiki kelemahan aku.

    ReplyDelete
  7. oh, satu soalan untuk kau, apa yang kau suka tentang Malaysia?

    ReplyDelete
  8. Salam ~
    1st of all. Malaysia its own, dan xbrada d bwh sesiapa pom..macm Singapore, its belong under US..
    so, jgn nk pertikaikan kemajuan negara kita sendri..Come on, life totally great here!
    Do we expect what will come n trouble2 us there?
    r u sure that there is more great than Malaysia?
    For me, really2 rare for other country can have a good healthy culture like Malaysia have !
    but can't u think that Malaysia support n gave all Malaysian everythings~ Ok, let said n common examples..
    Our government gave all the subsidies like minyak, gula , even baja pon still bagi subsidies..tp skrang bila subsidi xde semua susah. mula boikot negara sendri.. Negara lain xde bagi subsidi sebaik Malaysia.. Im proud to be Malaysian. . For Amin Landak. sure!
    Malaysia boleh..everythings it's in our hands..
    Kalu xsuka Malaysia pkirkanla n cubalah utk suka.. Kita hidup majmuk, Dan kita ( Melayu ) ptut bangga dengan pemberian status penduduk tetap.. Paling penting mngikut raja perlembagaan, semua hak dan masalh boleh selesai dengan undang2.. Dan semua memerlukan budi bahasa..
    Itulah yg patut kita jaga, walaupon xdpt berbakti kepada negara.. At least kita cuba mempraktikkan sikap2 yang terbaik..
    Orang berbudi kita berbahasa , orang memberi kita menerima..
    Belajarlah utk menyukai Malaysia, kerana spanjang 253 Tahun kita d bwh kemurungan dan di JAJAH.. BUKAN BENDA SENANG UTK DPTKAN KEMERDEKAAN!.
    Kita hanya rakyat sokong la sbg seorang rakyat taat.. Cubalah bersikap PATRIOTIK ~

    + budakjuruh +

    ReplyDelete
  9. Tidakkah kita sbg rakyat patut menyokong negara..
    patut mnyokong bangsa sendiri, bukan mengkutuk..
    Kita yang akan membangunkan negara kita sendiri..Bukan orang lain, Kalu kita masih berfikiran ngative terhadap negara kita sendri..
    Majukah Malaysia??

    ReplyDelete
  10. Malaysian mentality. Stupid like shit.

    ReplyDelete

terima kasih komen!