Sunday, December 20, 2009

wujudkah hang tuah


ok kali ni aku nak bawa kamoo suma ke alam pencanggahan sejarah...tentang hang tuah,,...


perhatian
entry ni adalah aku punye pemkiran n pendapat aku.so saper nak percaya percaya lah...tp ni aku punyer pendapat



hmmmm...ok mula2 aku nak tanye,ko org kenal tak apa tuh hang tuah?
jikalau ko org jawab kuih lompang mamng ternyata salah..hang tuah bg orng melayu ialah pendekar terbilang penah wujud dan dia


adalah lagenda bagi bangsa malayu..takperlu untuk aku terang kan pasal hangtuah ni, aku bukan nak cerita pasal sejarah hangtuah tp aku nak cerita wujud kah hangtuah..
kalu ko rang nak tau lebih2 pasal hangtuah..cari sendirik lah...


mula2 aku nak gelak kuat2 dulu

HAHHAHAHAHAHHAHHAHAHHAHHAok da habis..
aku da lama da simpang aku punye pendapat ni,n pemikiran aku ni sejak aku sekolah dulu lagi..sbb aku ni peminat tegar sejarah,pulak sejarah tanah malayu,tamadum malaka lah maksud aku..mula seklai betul kah hangtuah tuh wujud?persoalan nya bila tarikh lahir dia?n d mana kubur dia??jika dia di kata kan pahlawan melayu n lagenda tidakah kita tidak tau tentang latar belakang dia?sedangkan hang tuah ni org terpenting...cerita hang tuah ni banyak versi,ada orng kata hangtuah ni pempuan pun ada malah banyak lagi lah..tp mana satu betul??

ok ni pula penjelasan akucerita hangtuah ni begitu misteri,hahahha mcm misteri nusantara..malah lebih dari tu kot hehehe..

cerita hangtuah ni di turung beberapa generasi baru lah timbul cerita hangtuah..

ni mengikut apa yang aku bc time tuh aku tak ingat buku apa..jika betul lah hangtuah betul wujud di mana kubur dia? kematian dia jg ada banyak versi,ada org kata hang tuah duk kat indo n masih lagi hidup,ader org kata hang tuah ni duk kat dunia bunian, tpi kita tidak tau mana satu allahualam,jika dia wujud d indo,secara logik dah berapa ratus tahun dia wujud..tuh tak taulah
..di mana keris tamin sari?
banyak jgak aku dgr ader org kata ader kat sultan brunai,ada jgak veri lain kata kat rajaperak dan ader jgak org kata hangtuah buang keris tamin sari tuh..tp kita tak tau..
jika hang tuah buang keris tuh misti2 ader org pergi ambil masa zaman tuh sbb taming sari bila ader org pegang taming sari dia akanjadi kebal...
banyak persoalan akan timbu bila cerita hangtuah di cerita,
contoh nya banyak org kata hang jebat tuh jgak hang kasturi?????n cerita hangtuah jgak menjadi persoalan sbb cerita hangtuah bermula sama dgn cerita tun teja,puteri gunung ledang n nenek kebayang(puteri gunung ledang),hang nadin(anak hang jebat)semua karekter ni ader cita masing2bila kita menghayati cerita ni cerita ni seperti plot2 yang sudah di reka.
ader percintaan,persahabatan ,pengorbanan,taat setia,malah banyak lagi.tuh menjadi persoalan..apa yang tingal ialah telaga hang tuah tuh pun belum tentu betul ke tak.........
ulasan aku
mcm ni lah aku nak cakap hangtuah ni bg aku ialah rekaan semata2 ia sama je seperti cerita si tanggang..n sama je seperti cerita dogeng malayu..cerita donggeng malayu ni untuk nasihat..
ok contoh si tanggang cerita dia untuk apa??apa nasihat cerita tuh??
dia suh kita jagn derhaka kat mak kita sbb syurga d bwah tapak kaki ibu,
n cita hang ttuah ni pulak moral dia jagn derhaka kepada raja,raja lebih pntg dari persahabatn..tuh lah pendapat aku...n jikalau lah hang hang tuah ni wujud n betul bagi aku
hero dia ialah hang jebat.
sbb??hang jebat sangup menuntut bela atas kematian kawan dia,
dan hang jebat ini pemikiran dia lebih ke depan.
dengan bermodal kan ayat ini'
'Raja adil raja disembah,raja zalim raja disanggah'
ayat ni menunjukkan si hang jebat ni da pelampaui zaman,time zaman hang tuah ni sapa derhaka kepada raja tak kira raja buata salah ke tak tetap di hukum,tp hang jebat dia lebih terbuka..kalu raja tuh buat salah dia ttp salah...hmmmm...banyak lah kalu nak cerita tang hang tuah ni.kalu nak di ikut tak habis..banyak lagi boleh di jelas kan..kalu nak paham ke.nak tanya soalan ,tak [per sila lah..kalu ada fakta yang salah tegur tak per...
ini pemikiran aku......hahahha..tp yang penting hang tuah ttp wira kita walaupun kita tadk tau wujud ke tak..dia ttp wira kita...takkan melayu hilang dinua....(kalu malayu ni lalai n negara d kontrol oleh bangsa lain akan hilang jagk)

7 comments:

  1. mungkin kewujudan Hang Tuah mmg benar tp disebabkan ia berlaku bertahun2 dahalu maka, ianya menjadi satu mitos pada zaman sekarang kerana tiada bukti kukuh tentang kewujudannya...mak aihh, skema n bagosnye ayat aku..hahahahaa

    ReplyDelete
  2. hahahhaha......
    susah nak cerita pasal hang tuah ni...

    biasal;ah ayat cikgu sekolah skema je.

    ReplyDelete
  3. owh hang tuah.

    melayu akan hialng jika leka..
    tgk gaye sekarang.
    melayu bakal lenyap aje

    ReplyDelete
  4. hahhaha...no komen lah...
    apa pun kita yang malayu yang sedar ni
    buat sesuatu untuk banggsa kita

    ReplyDelete
  5. AM sekolah dalam aliran sains, tetapi tidak bermaksud AM tidak boleh 'mengomen' tulisan yang bersifat sejarah. :)

    Secara peribadinya, AM rasakan Hang Tuah itu wujud, cuma disebabkan cerita Hang Tuah telah disampaikan dari mulut ke mulut (tidak seperti sejarah Nabi yang diceritakan dalam al-quran) maka cerita kehidupan Hang Tuah ini sudah pasti ada ditokok tambah dengan sesedap mulut orang yang menceritakannya.

    Berkenaan dengan kubur Hang Tuah yang tidak wujud, AM ada baca satu cerita yang mengatakan Hang Tuah telah merajuk (zaman dulupun ada orang sensitif juga rupanya) dan telah meninggalkan Melaka melalui jalan sungai. Mungkin dia mati lemas atau dibaham buaya, tidak ada sesiapa yang dapat mengesahkannya. Gambar hang tuah itu juga dilukis mengikut andaian, bukan gambar seperti yang terdapat dalam MyKad Hang Tuah. Ada ke Mykad? :)

    Apapun bukan siapa Hang Tuah, bila dia lahir, berapa size kasut hang tuah, masa umo berapa tahun dia bersunat, dia mengaji sampai katam ke tidak yang perlu kita tanya. Yang lebih penting adalah pengajaran dari kisah Hang Tuah itu.

    Kata Hang Tuah, tak kan Melayu hilang di dunia. Kata-kata itu sepatutnya dijadikan panduan dan pedoman oleh kita, untuk memastikan Melayu itu bukan sahaja tidak akan lupus, tetapi identiti dan maruah Melayu itu seharusnya dipelihara.

    Keduanya, tentang persahabatan. Ianya boleh dijadikan pengajaran kepada kita, bagaimana Hang yang lima itu menjalin persahabatan. Sanggup mati kerana kawan. Berapa ramai antara kita yang sanggup mati kerana kawan? Yang hendak bunuh kawan, rasanya memang ramai.

    Ketiganya, jangan derhaka. Itu adat dan budaya orang Melayu yang dipesan oleh Hang Tuah, yang tidak boleh diremehkan. Taat kepada raja bukan sahaja disuruh oleh Hang Tuah, tetapi agama juga mewajibkan kita taat kepada raja, tanpa ada TAPI TAPI...

    Yang cakap raja adil raja disembah, raja zalim raja disanggah itu adalah Hang Jebat. Bukan Hang Tuah yang ajar derhaka kepada raja.


    www.anak2merdeka.blogspot.com

    ReplyDelete
  6. okay, entry kau psal 'wujudkah hang tuah?', tp kau punya bebel lari dari tajuk..hujah kau bdk skolah rndah pon tau buat.. stakat entry nk gah tp xtau nk bhujah,xpyh lah.. kau buat je entry pasal cara-cara mnghrmati guru.. lg snng kn?..
    dah la byk gila typing error

    ReplyDelete
  7. baru2 ni aku pergi galeri di perak....aku tengok sendiri keris taming sari....memang asli....kau kata keris taming sari kat sultan brunei...tapi keris tu ada kat sultan perakla...kalau ikut sejarah keris tu telah diberi kepada bendahara perak klau tak silap aku la...hang tuah telah lari ke hutan disebabkan dia tak berjaya membawa balik puteri gunung ledang...selepas dia bagi keris tu....dia lari ke hutan dan sampai sekarang tak jumpa....keris tu plak menjadi satu alat yang penting untuk adat istiadat sultan perak....tahutak...??

    ReplyDelete

terima kasih komen!