Tuesday, September 20, 2011

ALONG kepada budak IPTA/IPTS

hohoh.,.lama gila aku tak update..kakakha
bz lah geng!

ok sebenarnya banyak benda aku nak tulis,banyak topi yang ada.tp aku pergi satu persatu lah..sbb semua aku da tulis dekat facebook...
ok aku pilih tajuk pasal
benda niaku tau mejoriti korang ambil benda mengarut ni..dan aku juga ambil benda ni....


aku tau benda ni menolong korang semasa belajar.betul ke ia menolong?sejauh mana dia menolong?aku nampak PTPTN lebih kepada ALONG! ye along,ceti halal kepada pelajar...

meh sini kita sama2 fikir dan kongsi apa masalah ALONG halal ni...
bg aku ada nya PTPTN ni menyusahkan pelajar ketika selepas belajar!memang semasa belajar ia membantu.tp cuba tanya berapa ramai yang pinjam tak bayar?sbb apa?takde kerja brooo....
kerja tak ada mcm mana nak bayar??


bg aku ia memang membedan kan pelajar itu sendiri...
kos sara hidup semakin tinggi,kerja2 tak banyak,nak minta kerja susah banyak sayarat..ni delema kita,budak2 sekrang.ni masalah....

ok terus terang aku cakap aku salah kan kerajaan..tak kisah lah kerajaan mana,umno ke pas ke dap ke keadilan ke gerakan blablbalabalaa.....

sbb apa aku salahkan kerajaan,sbb kerajaan ta bagi pendidikan percuma!
sedangkan pendidikan itu satu hak kepada semua,
dan pendidikan itu penting kepada pembangunan sesebuah negara
dan pendidikan itu asas kepada sesebuah kerajaan.!(tak kisah lah sapa memerintah)
jadi pendidikan itu bukan untuk membedan kan rakyat..

ok aku tau korang akan cakap "pendidikan percuma ni mahal,kena guna modal yang tinggi,"
tp ingat negara kita bukan negara miskin...
tp sekurang kerajaan tak perlu ambil bungga PTPTN tu...
dan kalau lebih bagus 50% plajar bayar 50% lagi kerajaan tanggung

kira pelajar pinjam 10 ribu kerajaan bayar 5000 dan pelajar bayar 5000
sekurang2 membantu pelajar..
bukan melihat pelajar2 di cekik darah oleh sesetengah pihak



(lepas ni aku akan kongsi pasal,pendidikan di malayaisa,sistem2 kita yang mengarut,dan lain2.
ok ni bukan isu politik!aku tak memihak kenapa mana2 ahli politik..
yang aku tau aku nak hak aku sebagai seorang rakyat...)

No comments:

Post a Comment

terima kasih komen!