Monday, November 14, 2011

berborak dengan daud mili tentang


  • Menurut Martin Luther King, setiap benda yang dilakukan di dunia adalah berasaskan harapan...
    · · Saturday at 22:17 near Sepang, Malaysia ·

    Amin Landak aku komen ni berasas kan harapan ,abang daud like komen aku kekke
    Saturday at 22:29 ·
  • Amin Landak ‎*harapan aku kau like komen aku kuikuikui
    Saturday at 22:29 ·
  • Daud Mili kau nak aku komen yg mane satu?...hahaha.. penuh harapan sungguh!!!
    Saturday at 22:41 · · 1
  • Daud Mili kata2 ni aku terbaca dari paper kosmo(12/11/11). Lantas aku teringat akan artikel Elviza Michele Kamal di paper Sinar(12/11/11). Bercerita mengenai 'harapan', Elviza memetik kata2 T.S.Abdullah Ahmad berkenaan dengan memilih universiti yang betul; "Memilih universiti crucial, mustahak sama seperti memilih pasangan hidup! Jangan acuh tak acuh". Tetapi, Elviza menambah agar pemilihan kursus yg tepat juga sangat penting sebenarnya..
    Saturday at 22:47 · · 2
  • Amin Landak hahaaha aku suka ayat t.s abdullah....tp apa kan daya mahasiswa sekrang dia guna ayat martin L king tu..dgn harapan dia kaya..tak kisah belajar apa2
    Saturday at 22:52 ·
  • Daud Mili Bahkan sampai satu tahap, orang akan sedar betapa diploma/ijazah/kelayakan serta kerjaya yang mereka miliki sekarang, bukanlah seperti apa yang mereka 'mimpi'-kan... dan menurut Elviza lagi, kerana ketidak seimbangan itu, ada yang selamat menderita hingga ke hari pencen... - kerana telah terjerumus di dalam bidang yang sangat jauh dari hatinya. Adakah mereka hanya mampu ber-'mimpi' untuk menggauli apa yang kita benar2 sukai..??..
    Saturday at 22:54 ·
  • Daud Mili Tapi jika benar kata2 Andrea Hirata dalam novel Sang Pemimpi; "bermimpilah, maka Tuhan akan memeluk mimpi-mimpi mu," ... maka, mereka akan terus bermimpi untuk masa2 yg masih ada...;)
    Saturday at 22:56 · · 1
  • Amin Landak masalah sekrang apa yang aku nampak..kita didik untuk menjadi org kaya.hidup senang..tp kita tak didik tentang kasih sayang...kasih sayang yang org tahu hanya limit,tak luas...bila kau sayang/cinta pada sesuatu yang kau minat,kau akan happy,hidup kau akan bermakna..bukan hidup kosong.walaupun bend ayang kau minat tu tak menguntung kan kau,sekurang2 kau puas..huuhuh tp org sekrang tak pandang benda tu...semua org jadi polis,doktor ,cikgu dll bukan kerana minat tp kerana duit..hmmm...
    Saturday at 23:03 ·
  • Daud Mili kerana duit??.. benar juga, tapi mungkin kerana setelah mereka berHUTANG, maka mereka mula memilih duit dari kasih sayang, kerana kasih sayang tidak bisa melunaskan HUTANG...hehe.
    Saturday at 23:06 · · 1
  • Amin Landak hahhahaa...mungkin sesetngah tu ada betul kerana mereka betul2 mahu mengajar,dan cintai kerja tu.tp sekrang aku rasa.semua org da nampak duit.dan tak boleh salah kan mereka sbb mereka kena kerja yang mendatangkan duit.sbb mereka berhutang..mcm kau cakap lah...kalau belajr benda yang kita suka ,kos pembelajaran mahal.tp gaji ciput .nak bayar hutang mcm mana..ni salah satu sistem yang mengajar pelajar itu mencintai duit semata2 sehinga membiar mimpi2 dia terbuang..
    Saturday at 23:11 ·
  • Daud Mili yup. mana tidaknya. pabila mahasiswa mendaftar masuk, secara automatik harus/perlu/kena untuk berhutang, maka mereka mula berhutang, kerana mungkin mereka benar2 susah, atau kerana mereka terjebak didalam suasana sosial juga, orang lain berhutang(baca: berduit), maka aku juga perlu berhutang....
    Saturday at 23:19 ·
  • Amin Landak sokong! sebenarnya pendidikan yang tak percuma ni salah satu memusnahkan impian2 anak2 muda!demmmm....baru sedar hhuu.
    Saturday at 23:21 ·
  • Daud Mili mahukan pendidikan percuma tidak salah. tetapi percuma itu adalah 'subsidi'. mentaliti subsidi bagi aku tak bagus untuk masyarakat malaya. aku rasa orang sekarang dah makin senang; makin ambil mudah. mungkin perkara ini harus terus dibahas, diperbincang, dikritik etc... mana tahu ada-nya cara/method yang lebih baik untuk anak muda malaya suatu hari nanti....;)
    Saturday at 23:38 ·
  • Amin Landak ye2.mungkin akan dapat masalah juga kalau kita bg pendidikan percuma,masalh utama ialah budak2 ni naik lemak lah,takpe fail banyak kali,belajar percuma,nak risau apa..itu masalah...apa yang aku nampak sekrang ialah pinjaman tuh tak perlu ada bunga takpu kerajaan bayar 40 atau 50 % pendidikan tu..kalau aku pinjam 1 rubu aku kena bayar 6 ratus je..hahhaha...tp yang penting sebelum bg pendidikan percuma kena ubah nak2 muda ni dulu huhuhu...
    Saturday at 23:43 ·
  • Daud Mili mustahil untuk ubah. Menurut Quran; mereka harus ubah nasib mereka sendiri.. harus usaha sendiri. Yang boleh dibuat,pasti; mengingatkan mereka, atau ajak mereka sama2 berfikir...
    Saturday at 23:56 · · 1
  • Amin Landak memangkita tak dapat mengubah dia.tp kita dapat mengubah sistem pendidikan kita..salah satu punca org muda sekrang ialah dia kurang berfikir..apa yang aku nampak ,ubah sistem pendidikan di sekolah rendah dan menengah..mengajar dengan mungunakan cara berfikir bukan dgn cara copy and paste...tp agak mustahil benda ni terjadii..









    perbulan aku mati si situ.mungkin dia da off...ni adalah perbincangan idea antara aku dan daud...adakah korang sedar yang kau org di ikat oleh sistem??..cuba lah fikir....


    daud ni aku kenal dia masa event perhimpunan mahasiswa negara ..hampir setahun da kenal dia...

No comments:

Post a Comment

terima kasih komen!